Budgetbeheer
Voor wie?
Budgetbeheer is gericht op meerderjarige personen die op financieel gebied extra hulp willen. In sommige gevallen kan de gemeente of de schuldhulpverlening budgetbeheer opleggen.
De procedure
U kan telefonisch, via het invullen van het aanmeldformulier op onze website of via de e-mail contact met ons opnemen voor een intakegesprek.
Tijdens het intakegesprek bespreken wij uw persoonlijke en financiële belangen. Ook hoort u wat u van ons kunt verwachten. Hierna beslist u of u een samenwerking met ons wilt aangaan of niet. Uw akkoord wordt officieel als u samen met ons de overeenkomst tot budgetbeheer en een machtiging invult en ondertekent. Hiermee geeft u een volmacht aan ons om (een bepaald gedeelte van) uw financiën te beheren.
Wat doet de budgetbeheerder?
Al onze inspanningen zijn er op gericht uw financiële situatie gezonder te maken en te houden. Afhankelijk van uw situatie bieden wij twee verschillende vormen van budgetbeheer aan:
Budgetbeheer Basis voor € 79,00 per maand
- Opstelling van een budgetplan
- Inzicht in rekening en betalingen via mijn Onview
- Betalingen van vaste lasten
- Woonkosten en lasten
- Sparen
- Noodzakelijke verzekeringen
Budgetbeheer Uitgebreid voor € 106,00 per maand
- Budgetbeheer Basis
- Overige periodieke betalingen zoals bijvoorbeeld contributies
- Overmaken van het leefgeld
- Aanvragen van; toeslagen, bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke- en/of waterschapsbelasting
- Indienen van belastingaangiftes
- Reserveren voor spaardoelen
- Declareren van ziektekosten
Indien u een bijstandsuitkering of inkomen op of onder bijstandsniveau heeft, kunt u in sommige gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding krijgen van uw gemeente voor de kosten voor budgetbeheer.
Hoe lang?
Budgetbeheer is geheel vrijwillig en kan gestopt worden wanneer u wilt.